نحوه انتقال داده های VoIP

برای درک اینکه چه مشکلی ممکن است در تماس‌های VoIP شما پیش بیاید، مهم است که ابتدا بدانید VoIP چیست و چگونه داده‌ها در یک تماس VoIP منتقل می‌شوند.

تماس‌های VoIP امواج صوتی را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند که برای انتقال به بسته‌هایی تقسیم می‌شوند. سپس، آنها در انتهای دیگر دوباره مونتاژ و به امواج صوتی تبدیل می‌شوند. مشکلات کیفیت تماس VoIP زمانی ایجاد می‌شوند که مشکلی در انتقال بسته‌ها وجود داشته باشد. درک نحوه عملکرد انتقال بسته‌های دیجیتال می‌تواند به عیب‌یابی مشکلات کیفیت تماس VoIP کمک کند.

 

VoIP در مقابل تماس‌های تلفن ثابت

تماس‌های VoIP برخلاف تماس‌های تلفنی سنتی که از شبکه تلفن ثابت ( PSTN ) استفاده می‌کنند، از طریق اینترنت با استفاده از کد دودویی منتقل می‌شوند . اتصالات PSTN معمولاً برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ به سیم‌های ثابت متکی هستند، جایی که یک سیگنال الکتریکی نشان‌دهنده یک ویژگی پیوسته متغیر از موج صوتی اصلی است.

برای مثال، ولتاژ می‌تواند نشان‌دهنده فشار صوتی باشد. سیگنال‌های آنالوگ می‌توانند به طور مداوم در طیف وسیعی از مقادیر تغییر کنند، اما عواملی مانند نوسانات حرارتی، افزایش ناگهانی جریان و ناخالصی‌های شیمیایی می‌توانند در طول انتقال تداخل ایجاد کنند و باعث ایجاد نویز هیس و اعوجاج موج صدا شوند که کیفیت صدا را تغییر می‌دهد.

برخلاف وابستگی PSTN به سیگنال‌های آنالوگ، VoIP از سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌کند که اطلاعات موج صدا را به مقادیر دودویی روشن یا خاموش (صفر یا یک) رمزگذاری می‌کنند. برای تبدیل امواج صدا به سیگنال‌های دیجیتال، اتصالات VoIP از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) استفاده می‌کنند. ADC از یک سیگنال صوتی آنالوگ نمونه‌برداری کرده و آن را به خروجی دیجیتال تبدیل می‌کند. این فرآیند امکان نمایش و پردازش دقیق‌تر صدای اصلی را فراهم می‌کند و در نتیجه انتقال با کیفیت بالا با حداقل نویز و اعوجاج انجام می‌شود. سیگنال‌های دیجیتال همچنین به پهنای باند کمتری نیاز دارند زیرا می‌توانند بدون کاهش کیفیت صدا فشرده شوند.

مراحل انتقال سیگنال صوتی دیجیتال VoIP

VoIP داده‌های صوتی دیجیتال را از طریق یک فرآیند سه مرحله‌ای منتقل می‌کند:

وقتی در حال مکالمه هستید، داده‌ها به قطعات کوچکی به نام بسته‌های صوتی تقسیم می‌شوند تا انتقال داده‌ها آسان‌تر شود.

بسته‌ها به صورت جداگانه در مسیرهای مختلف مسیریابی می‌شوند تا انتقال داده‌ها تا حد امکان کارآمد باشد.

وقتی همه بسته‌های داده به مقصد رسیدند، دوباره کنار هم قرار می‌گیرند.

همه این اتفاقات باید در میلی‌ثانیه (ms) رخ دهد تا مکالمه شما به صورت بلادرنگ به گیرنده منتقل شود. اما قطع شدن تماس‌ها و حذف هر کلمه ، داستان متفاوتی را به ما می‌گوید: چیزی که در بازه زمانی میلی‌ثانیه کار نمی‌کند. این بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد.

 

آزمایش سرعت و کیفیت VoIP هر دو مهم هستند. آزمایش سرعت در درجه اول پهنای باند اینترنت را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد که چه مقدار داده می‌تواند در هر ثانیه منتقل شود. این آزمایش سرعت دانلود و آپلود شما را بررسی می‌کند که برای هر فعالیت اینترنتی مهم است، اما به ویژه برای VoIP که هر دو طرف نیاز به ارسال و دریافت داده‌های صوتی به صورت بلادرنگ دارند، اهمیت دارد. پهنای باند ناکافی می‌تواند باعث تاخیر و وقفه در طول تماس‌ها شود.

از سوی دیگر، یک آزمایش کیفیت VoIP فراتر از سرعت خام، عمیق‌تر به معیارهای خاصی می‌پردازد که بر وضوح و قابلیت اطمینان تماس‌های VoIP تأثیر می‌گذارند. این آزمایش عواملی مانند تأخیر (زمانی که طول می‌کشد تا یک سیگنال از فرستنده به گیرنده برسد)، لرزش (تغییر زمان بین رسیدن بسته‌ها) و از دست رفتن بسته‌ها (زمانی که بسته‌های داده در حین انتقال از بین می‌روند) را ارزیابی می‌کند. تأخیر بالا، لرزش بیش از حد و از دست رفتن قابل توجه بسته‌ها می‌تواند کیفیت تماس را به شدت کاهش دهد و منجر به اکو، اعوجاج یا قطع تماس شود.

بنابراین، در حالی که آزمایش های سرعت، پهنای باند کافی اتصال شما را تضمین می‌کنند، آزمایش های کیفیت، ارزیابی جامعی از پایداری اتصال و مناسب بودن آن برای تماس‌های VoIP با کیفیت بالا ارائه می‌دهند.

ایجاد کامنت

سبد خرید
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping